eerste maand china

Ik kan hier ineens toch op mijn webblog komen, dus dan even de updatete hierop plaatsen ipv proberen te mailen. Mensen die mij willen bereiken kunnen dat doen via de mail of whatsapp.

Hoi vrienden en familie,

Op het moment ben ik al weer 4weken door China aan het reizen, al veel gedaan en gezien. Had mezelf dan ook een paar dagen wat rust gegeven aan het strand. Tijd om even een mail met een update van de afgelopen weken te maken. Nu zit ik in Xi'an en heb ik weer beschikking tot wifi, dus kan ik hem hopelijk verzenden. Het op internet sites kunnen is hier niet zo betrouwbaar, de ene keer kan ik wel op het forum, mijn webblog of mail komen, maar de andere keer weer niet. .. Ben toch wel erg blij met mijn whatsapp ;)

Maar, over de afgelopen weken. Ik ben als eerst naar Hong-Kong gevlogen, was wel even wennen om weer in alle luxe te zitten na 4 maanden Nepal. In Hong-Kong heb ik mijn chinees visum kunnen halen. Dat ging daar allemaal erg makkelijk, niets van al je steden en slaapverblijven doorgeven ofzo, zoals in Nederland. Na 4 dagen Hong-Kong bekeken te hebben, samen met een maleisisch meisje die tegelijkertijd met mij aan kwam, was ik toch wel blij om er weg te kunnen. Ik heb toen de nachttrein, 18uur, naar Shanghai genomen. Vanwege 1mei en de vakantie was het nog wel even lastig om een kaartje te krijgen. In Shanghai ben ik 3dagen geweest, vond het een erg leuke en gezellige. Erik, waarmee ik samen mijn vrijwilligers werk in nepal heb gedaan, werkt nu als vrijwilliger in Shanghai en we hebben dus een avond samen afgesproken, was erg gezellig. Vanuit Shanghai ben ik een dag met de trein naar Suzhou gegaan. Ze noemden het het venetie van china, maar dat vond ik wat tegen vallen. Het was wel mooi, maar had vooral mooie gardens. Echt veel canals had het eigenlijk niet. Na Shanghai ben ik met de trein naar Hangzhou gegaan. Dit was een erg leuke en relaxte stad aan een meer, mijn hostel lag er ook aan. Hier was vanalles te doen, van mooie tempels en pagodes tot heerlijk fietsen en wandelen in de natuur. Vanuit hier ben ik nog een dag met de bus naar Wuzhen geweest. Dit was een heel erg leuk oud, mooi gerestaureerd, canal stadje. Het bestond uit twee delen, waarvan een deel echt heel erg druk was met grote chineese groepen. Het andere gedeelte was veel rustiger en vond ik zelf eigenlijk ook veel mooier. Het was nog wat authentieker en niet helemaal beladen met toeristenwinkektjes enzo.
Na Hangzhou ben ik richting het noorden naar Nanjing gegaan. Dit was, voordat Beijing de hoofdstad werd, de hoofdstad van China. Verder had het ook een belangrijke historie vanuit de tweede wereldoorlog met Japan. Er was daarover een mooi museum en gedenkplaats. Vanuit Nanjing heb ik toen de trein naar Beijing genomen. Hier heb ik bijna een week gezeten om al het moois van Peking en de omgeving op mijn gemak te kunnen bekijken. Ik ben begonnen met het Tian'an men plein, het grootste plein van de wereld, en de keizerlijke parken, het Beihai park en de kolenheuvel. Vanaf het laatste had je mooi uitzicht over de verboden stad aan de ene kant en de hutongwijk met de bell en drumtower aan de andere kant. De dag erna ben ik naar de verboden stad gegaan om vervolgens de dag erna door te gaan met het zomer paleis. Toen heb ik mezelf even een dag rust genomen met dingen regelen en ben ik met een tour die het hostel kon regelen naar de Ming tombes en great wall geweest. Op de muur ben ik nog gelopen naar het oude vervallen gedeelte en ben ik met 2 andere van de groep daar nog een stuk overheen gelopen. Eigenlijk mocht dat niet, maar het was wel erg mooi! Op de muur kwam ik nog 2nederlandse jongens tegen die ook aan het backpacken zijn en ongeveer op dezelfde manier omlaag gaan als ik, kom ze dus vast wel nog een keer ergens tegen. De laatste 2 dagen in peking heb ik wat rustiger gedaan. Ik ben toen nog even naar de temple of heaven geweest. Hier had je een leuke echo wal, dat was wel grappig. Hierna ben ik gelopen naar het auto vrije winkelgebiedje vam peking. Best raar, had je een rij moderne gebouwen met warenhuizen enzo en daarachter had je dan weer gewoon de oude hutong wijk, lage kleine huisjes met binnenplaatsjes. In de hutong straatjes had je wat meer de traditionele markt en eetkraampjes en er kwam 's avonds ook een nightmarkt met allerlei eetkraampjes. Op de traditionele markt ben ik de meest rare dingen tegen gekomen om te eten; zeesterren, zeepaardjes, schorpioenen die nog leefden, duizendpoten, krekels, torren en ga maar door. Ik ben wel van chinees eten proberen, maar dit heb ik toch maar overgeslagen ;) Mijn laatste dag ik peking ben ik nog naar de bel en drum tower geweest en heb ik door de hutong wijk langs de meren gelopen en ook lekker naast een meer gezeten. In de drumtower was ik precies op tijd voor een traditionele drum demonstratie. Erg mooi en knap om te zien en horen. Al die verschillende ritmes door elkaar en dan je eigen ritme blijven vol houden.

Na zoveel dingen gedaan en gezien te hebben de afgelopen 1,5 maand, merkte ik dat ik erg moe en vol van informatie begon te raken. Goed dat ik even een paar dagen strand op het programma had om helemaal uit te rusten. Ik heb in 2,5 uur de trein naar Beidaihe genomen. Eigenlijk een verschrikkelijk strand resort met alleen maar hotels, restaurants en aquaparken. In het hotel vonden ze dat ik eigenlijk bijna 3keer zo veel moest betalen per nacht omdat ik foreigner was. Dat heb ik dus niet gedaan en toen ben ik weg gelopen, waarop ze natuurlijk achter me aankwamen met nieuwe prijsvoorstellen. Dat je gewoon nog moet afdingen voor hotel prijzen, maar uiteindelijk wel een goede prijs weten te krijgen. Het seizoen begint hier nu pas, dus het is nog absoluut niet druk op het strand, wat wel heerlijk is. Alleen is de zee nog wat koud om in te zwemmen en door de wind is in bikini liggen ook nog wat fris. Maar desalniettemin is even heerlijk uitrusten en opladen voor alle nieuwe dingen die me nog te wachten staan. Na een paar dagen aan zee ben ik met de nachttrein naar Datong gegaan. Hier kwam ik al om 9uur 's morgens aan. Alle hotels liggen hier bij het station, dus dat was makkelijk. Die dag ben ik naar de Yungang grotten geweest, het zijn de oudste buddhistische rots sculpturen van china. Mooi om te zien, sommige nog goed bewaard met mooie fresco's, andere behoorlijk verweerd door water en wind. Datong zelf is niet zo veel aan, dus goed dat ik maar een nacht ben gebleven. Nu zit ik een paar dagen in Xi'an en Luoyang en heb ik weer wat internet. Over een paar dagen heb ik weer even een wat lastiger regelpunt, visum verlengen, hopelijk gaat dat net zo makkelijk als het aanvragen.

Nu heb ik al weer twee dagen Xi'an achter de rug. De eerste dag naar het terracotta leger geweest. Was wel erg mooi om te zien, maar op de een of andere manier had ik me er toch meer bij voorgesteld. En wie kwam ik weer tegen bij de ticket office, die nederlandse jongens. Van hun hostel waren nog een paar britten mee, dus lekker de hele dag opgetrokken. Binnen kwamen we nog een nederlands gezin tegen die met hun dochtertje van 6 drie maanden aan het reizen zijn. Die zaten in Pingyau bij de anderen in het hostel en nu bij mij. Tja, dat reizigers wereldje zo is toch wel klein. 's Avonds gezellig met zijn allen in de moslimwijk van Xi'an allerlei hapjes gegeten.
Nu ben ik net terug van de Hua Shan, een van de 5 heilige bergen van china. Vanmorgen vroeg vertrokken en laat terug gekomen zodat ik genoeg tijd had om naar een top te lopen. Het laatste druk was een steile trappen klim omhoog, kan bijna zeggen verticaal. Maar eenmaal boven was het uitzicht erg mooi.

Dit was dan weer even een flinke update, als alles gelukt is met het visum verlengen volgende week, horen jullie dat weer in een nieuw verhaal.