tweede maand china

Lieve allemaal,

Het is nog maar een dikke week, dan ben ik al weer terug. Maar toch nog even een update van mijn belevenissen van de afgelopen maand.

Na Xi'an ben ik met de snelle trein, 340km/h, naar Loyang gegaan. Deze stad had nog een leuk oud centrumpje, maar het is het meest bekend van de Longmen grotten. Hier ben ik naar toe gegaan met mijn chinees kamergenootje. De grot bestond uit heel veel nissen, groot en klein, uitgehakt in een rotswand met allerlei buddha beelden en andere goden. Omdat we er vroeg waren hadden we heel mooi de zon er op. Met dit meisje en nog wat anderen van het hostel zijn we een avond het typisch Loyangese water banquet gaan eten. Vanalles en nog wat, groentes, vlees en tofu dat allemaal snel achter elkaar komt en wordt geserveerd in een soep. Loyang staat verder bekend om zijn grote pioenrozen park en festival, helaas was ik net te laat. Zelf ben ik vanaf hier nog een dag naar de Longtang canyan geweest. Was een mooie canyan die ik helemaal tot het eind heb gelopen, daar was nog een mooie waterval.

Na Loyang ben ik naar Chengdu gegaan. Daar ben ik als eerst mijn visum gaan verlengen. Ik kreeg een papiertje mee met mijn gegevens, dat was mijn paspoort voor de komende week. Je kon er echt alles mee, binnenlandse vluchten, treintickets kopen etc. Best bizar! In Chengdu ben ik natuurlijk naar de panda's gegaan. Wat een luie dieren zijn dat, haha. Ik ben vroeg gegaan, omdat ze dan hun bamboo ontbijt hebben en ze allemaal buiten zitten te eten. Grote kans om er dan veel te kunnen zien. Verder heb ik natuurlijk de belangrijkste plekken van Chengdu gezien en ben ik met twee israelische meisjes en een meisje uit noorwegen naar Leshan (grootste buddhabeeld van de wereld) en Emei Shan (de heiligste buddhistische berg) gegaan. Op de Emei Shan zijn we naar de top gelopen en hebben we overnacht in een monastry. Helaas was het weer niet zo goed en was het boven erg koud en mistig. Mooi uitzicht hebben we dus helaas niet gehad. Maar het was zeker interessant om te zien hoe belangrijk deze berg was en hoeveel buddhisten, ook als ze behoorlijk op leeftijd waren, de weg naar de top beklommen. Ook behoorlijk wat Tibettanen in hun klederdracht en het was weer even 'tashidelek', goededag in het tibettaans.

Nadat ik mijn visum had opgehaald heb ik de trein naar Guiyang genomen. Dit lag ook in de armste provincie van China en dat was om de hoofdstad toch al wel duidelijk. De mensen liepen er een stuk armoediger bij en ook zag je absoluut geen dure kledingzaken, wat ik in de andere steden steeds wel zag. Vanaf hier ben ik een dag naar de Huanguoshu watervallen geweest. Een erg mooi natuurgebied met verschillende watervallen. Eentje was echt gigantisch groot en je werd ook behoorlijk nat als je er bij stond.
Vanaf Guiyang ben ik in twee uur met de trein naar Kaili gegaan om vanaf daar 6dagen met een gids te gaan village hoppen en op die manier door de countryside naar Guilin te gaan. Op het station stond mijn gids, wumin me op te wachten met een mooi naamkaartje. We zijn even langs haar ouders huis gegaan om wat spullen om te kramen en achter te laten. Over drie dagen zouden we weer even in Kaili zijn om het op te halen. Eerst gingen we naar Miao-dorpjes en daarna naar Dong-dorpjes. De weg naar het eerste dorpje was echt erg mooi, lekker door de country, houten huisjes en rijstvelden. Hoe verder je van de stad ging hoe slechter en onverhard de weg werd. Het eerste dorp was echt nog een ouderwets dorp. Hier heb ik bij een lokale familie boven de stal geslapen. De kindjes waren echt heel schattig en wilde meteen met we wandelen door het dorp en spelen. Het eten dat de familie maakt was echt ontzettend lekker en vooral VERS! Een van de familie leden ging trouwen. Een bruiloft hier duurt twee dagen, eerst in het dorp bij de familie van de bruid en dan bij de bruidegom. Het bruidspaar kwam midden in de nacht bij ons aan en als welkom is er dan veel vuurwerk geknal. Vroeg in de ochtend werd er een varken geslacht voor het feestmaal. Het feestmaal bestaat vooral uit vlees en dan vooral het orgaanvlees, flinke stukken vet, bloed en kippenklauwen en poten. Wij waren ook uitgenodigd om het bij te wonen. Heb het me maar bij wat rijst, tauge en kippenvlees gelaten. Hierna wilden we wandelen naar het volgende dorp, maar door de moeson was een deel van de weg moet te doen. Eerst een stuk met de auto en het tweede deel gelopen. Mooi door de rijstvelden, je zag de mensen op het land werk of passeerden ze helemaal volgepakt op weg naar hun land. Het dagelijks leven van de boer. Dit dorp was erg toeristisch geworden en in het toeristische gedeelte was ook veel nieuwbouw. Jammer, maar het was nog steeds erg mooi om te zien. De volgende dag hadden we een flinke reisdag om via Kaili en Conjieng naar de Dong-village Zhaoxing te gaan. Omdat de wegen door de moeson kapot zijn gegaan, duurde de rit veel langer en moesten we in Conjieng overnachten. De volgende ochtend zijn we naar Zhaoxing gegaan. Dit is nog een traditioneel Dong dorp dat een beetje toerisme heeft, maar nog lekker authentiek is. De eerste dag vooral het dagelijks leven en het indigo kleuring proces van de dorpelingen meegeproefd. Die avond ook weer bij een plaatseliike familie thuis gegeten. Zo leuk om bij families thuis te komen en hun huizen te zien. Het is niet groot, maar hebben werkelijk alles; digitale tv, fcd speler, mobiels, computer met webcam en internet etc. In deze familie was net een kindje geboren, wanneer het een maand oud is, is het een groot feest met weer een feestmaal. Dit was morgen en wij werden natuurlijk weer uitgenodigd, erg leuk. De volgende dag wilden we eigenlijk twee dorpjes in de omgeving bezoeken, maar door de moeson was helaas een dorpje weer onbereikbaar. De volgende dag zou dan weer een lange reis terug zijn naar Kaili. Maar omdat we heel dicht bij de provincie grens van Guilin waren, heb ik de bus richting Sanjiang en Guilin genomen. In de buurt van Sanjiang had je een dorpen gebied met een mooi wind and rain bridge. Daar ben ik naar toe gegaan en heb er een nacht overnacht. Was ook weer heerlijk in de countryside. De dag erna ben ik naar Ping'an in de Dragon bone rice terraces gegaan. Dit waren echt hele mooie rijstvelden en terwijl je er door heen liep, zag je ze ongeveer groener worden. Op veel plekken waren de mensen de jonge rijstplantjes in de watervelden aan het planten. In het hostel sliep ik toevallig met twee nederlandse meisjes, dus dat was erg gezellig. De volgende dag ben ik dan naar Guilin gegaan, maar ben toen meteen doorgegaan naar Yangshou. Dit was echt een geweldige plek! Hier ben ik zes dagen geweest, was wel fijn zo lang, aangezien ik behoorlijk verkouden en niet helemaal lekker was. In yangshou nog vanalles gedaan, ook al was het snikheet. Elke dag wel 35graden en benauwd. Heb een dag langs de Yulong river gefietst, een dag naar grotten met modderbaden en hotspring, wezen bamboo raften over de Yulong, gefietst naar Xingping (het uitzicht dat je hier op een plek kan zien, staat afgebeeld op het 20rmb biljet) en een dag in de Li river gezwommen en met een grote opblaasband de rivier omlaag gezakt.

Nu had ik nog een week de tijd. Besloten om nog een paar dagen naar Kunming te gaan omdat dat een veel relaxtere stad schijnt te zijn dan Guangzhou waar ik mijn vlucht terug naar Nepal heb. In Kunming heb ik Wumin weer ontmoet, ze woont daar met haar vriend. Lekker wezen shoppen, want ondertussen begonnen mijn kleren wat kapot te gaan en vlekken te krijgen die er niet meer uit gingen. 's Avonds bij haar thuis gegeten, ze bleek vlak bij mijn hostel te wonen dus dat was makkelijk. Het was erg leuk om haar huis te zien (voor chineze begrippen behoorlijk mooi en luxe) en haar vriend te ontmoeten. Met een Italiaanse jongen uit het hostel ben ik een dag naar Shilin geweest. Dit is zeg maar een groot stenen woud, erg apart om te zien. Verder ben op nog naar Xi Shan geweest, ook weer een heilige berg maar dan was het nu direct naast de stad en een meer. Vanaf de top had je dan ook mooi uitzicht over het meer een Kunming. Halverwege de middag was ik al weer terug en heb toen nog even langs de mooie plekjes van Kunming gelopen. Het was een nationale feestdag en erg druk in het park. Maar wel leuk om allerlei verschillende optredens te zien en hoe de plaatselijke bevolking het aan het vieren is.

Vanaf Kunming was het een lange reis naar Guangzhou, 25 uur met de trein. Maar met al het landschap dat je padseerde, had je wel wat te kijken.
Op het moment zit mijn China avontuur er op en is mijn hele ronde van waar ik ben begonnen gesloten. Morgen vlieg ik terug naar Kathmandu om daar nog even van mijn laatste dagen te genieten en wat mensen te bezoeken voor dat ik 3juli weer in het vliegtuig terug naar Nederland stap. Op 4juli om 10 uur 's morgens zal ik dan weer op Schiphol aankomen. Voor de mensen die het willen weten, mijn vluchtnummer is LH988 van Frankfurt naar Amsterdam.

Tot snel allemaal en veel liefs,